Zo maar: uit de wereld van onderwijs en ict

Een artikel van de hand van docent Sjoerd Spoelstra in het leerlingen- en oudersblad van het College waar hij werkzaam is trok mijn aandacht. Voordat je verder leest is het dan wel handig even kennis te nemen van wat hij daar schrijft. Kijk dus op: ICT-nieuws en kom dan terug….

Leespauze

En nu moet er zeker een compliment volgen?
Helaas: het verhaal van Sjoerd is al net zo eenzijdig als dat van de ipad-adepten.

Het is uitstekend, om duidelijk en scherp te stellen dat de onkunde afdruipt van de vraag of opmerking of ‘ze bij jullie school al zo ver zijn’… Alsof ipad-onderwijs onderwijs is dat verder is dan ander onderwijs….

Maar, Sjoerd, stap dan niet in dezelfde valkuil van eenzijdigheid in je verhaal.
Inderdaad: er is een wereldwijd onderzoek gedaan naar o.a. rendement van ict in onderwijs. En inderdaad, één van de conclusies is dat dat rendement gemiddeld berekend (nog) niet kan worden aangetoond. Maar: op dit moment!
Eén van de oorzaken daarvan wordt ook benoemd: het schort aan theoretische kennis en praktische vaardigheden bij docenten.
Niet in alle landen, waar onderzocht is, is het rendement beneden verwachting. Een land als Singapore kan namelijk wel stevig resultaat laten zien.
Er wordt daarom ook gesteld dat er breder onderzoek nodig is; immers: wat doet Singapore dan anders, en ligt de oorzaak van betere resultaten in ict-gebruik?

Normaal gesproken houden docenten niet zo van die meetcultuur (die ook uit de PISA-onderzoeken naar voren komt). Bijzonder is dat Sjoerd (en Aleid Truijens, die nog nooit iets positiefs te berde heeft gebracht over onderwijs-met-ict, èn Beter Onderwijs Nederland) nu plotseling blij zijn met cijfertjes…. Zo gaat dat in onderwijs: vooral je eigen krenten vissen…

Prima, daar op het Coenecoop College. Niet blindelings de ipad-hype nalopen ‘omdat dat nu eenmaal de toekomst is’. Natuurlijk hebben de docenten de regie in onderwijs…. Maar!
Het gaat om goed onderwijs. Dat kan op verschillende manieren en met verschillende middelen. Het gaat om goed onderwijs voor leerlingen! En dan is het niet per definitie zo dat de (in het onderzoek o.a. genoemde oorzaak van theoretisch en praktisch te weinig geschoolde) docenten de wijsheid in pacht hebben.

Ik zou wel eens de cijfers van een tevredenheidsonderzoek ‘ict-gebruik tijdens de les’ onder leerlingen van het Coenecoop College willen zien en dat leggen naast hun bevindingen over de praktische vaardigheid van docenten op dat Coenecoop College. Dus, Sjoerd: op onderzoek uit. Of eh… mogen ouders dat soort zaken liever niet weten?

Tip: citeer de volgende keer zelf uit onderzoeken die je op het netvlies wilt zetten. Immers: dat is goed voor je theoretische kennis. Beter dan het getoeter van Aleid of Maurice….

Dit bericht is geplaatst in Onderwijs. Bookmark de permalink.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *