Wat een ellendig beroep

Drama. Droefenis. Je zult maar in het onderwijs werken. Loosers. Bad company. Je staat voor de klas en je wilt niks meer. Als ‘men’ überhaupt al vond dat je iets deed behalbve vakantie vieren. Zelfs de vakbladen jammeren mee. Je gelooft me niet?

Let op: messages from hell:
Onderwijsblad 15, op 2 oktober in mijn brievenbus:
– ‘Eén op de tien leerkrachten werd vorig jaar gepest.’ Kunnen ze dan verdorie hun eigen pest-protocol nog niet eens hanteren?
– ‘OESO-directeur over computers: geen valse hoop hebben’. Maar eigenlijk staat er in het rapport dat leerkrachten over het algemeen nog geen benul hebben van hoe ict te gebruiken in de les….
– ‘Burn-out neemt toe in onderwijs’; 21 % van het onderwijzend personeel heeft of krijgt last van een burn-out
– Een schooldirecteur: ‘Ik pleeg roofbouw op mijn mensen’
– Twee docenten, die via een ingezonden stuk aangeven wars te zijn van teamwork en volledig en alleen op hun eigen eilandje gemotiveerd zitten zijn

Dan dat andere vakblad, Schooljournaal, ook 2 oktober in de bus:
– ‘Leraren meest gepeste werknemers Nederland’
– ‘Het lerarenregister is een flop’ tijdens een door studenten georganiseerd debat over niveau studenten en wat er aan te doen

Louter ellende dus in het Nederlandse onderwijs. Dat vertellen ons de bladen van onderwijsvakbonden die willen dat we trots zijn op ons beroep. Die ook willen dat studenten ons beroep kiezen omdat ze ook trots willen worden….

Gelukkig zit er toch één krent in de pap. Eric van ’t Zelfde, directeur van de Hugo de Grootschool schrijft in zijn artikel: ‘Ik pleeg roofbouw op mijn docenten’ als trotse directeur o.a.: ‘Docenten moeten meer waardering krijgen voor hun vak, ook uitgedrukt in salaris. Dat kan simpel door een belastingvrije voet van 12 duizend euro in te stellen. Daardoor gaat de docent er 1000 euro per maand in koopkracht op vooruit, zonder dat de overheid het salaris hoeft te verhogen. Als de politiek hier van doordrongen raakt verandert er dus niets. Maar we zijn watjes. Wij staken niet want dat is zielig voor de kinderen. Onzin: kinderen zijn juist de dupe als we nu niet gaan staken.’ Dat klinkt als een oproep tot staken, maar dat is  het niet: het is een oproep om mensen te belonen en kwaliteit binnen te halen. (Tip lees binnenkort zijn boek ‘Superschool’ dat in oktober uitkomt bij uitgeverij Prometheus.

Wifi, mijn geliefde huispoes, heeft van al dit gedoe geen zier last. Zij is een zogenaamde ‘lonesome wolf’… eh ‘tiger’, die zich kosteloos vermaakt met regelmatige siësta’s van 3 uur per keer, in haar eentje prooi opscharrelt, regelmatig even langs komt miauwen en verder geniet van het leven. Wel een vrouw, maar geen bijbaan! Zij wees me op wat ik hierboven niet geciteerd had, weer uit de mond van Erik van ’t Zelfde:
‘Ik ga ook niet naar een hartchirurg toe die zegt: Joh, ik kan het nog niet, maar ik wil het zo graag. Maar dat staan we elke dag toe bij miljoenen kinderen in Nederland. Bij peuters waar goedwillende mbo-ers voor de klas staan die de taal niet goed beheersen, op de basisschool waar alleen maar vrouwen werken omdat ze een prut-salaris verdienen waardoor het beroep een bijbaantje is geworden. Vervolgens komen ze met al hun achterstanden in het VO waar veel onbevoegde docenten zijn. En dan gaan we in de Tweede Kamer vergaderen over dat we een zesjes-cultuur hebben.
Je moet verdomme trots zijn dat kinderen in dit systeem nog een 6 scoren.’ Tot zover Erik.

Toch nog hoop dat het niet maar louter ellende is….

Dit bericht is geplaatst in Onderwijs, Politiek, Professie, Vakbond. Bookmark de permalink.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *