Passend Onderwijs voor Kamerleden

Afgelopen week bleek uit een onderzoek door DUO (Dienst Uitvoering Onderwijs) en een krant onder ruim 1600 leraren, directeuren en zorgbegeleiders dat leraren ‘gewone’ leerlingen en leerlingen met extra zorgbehoefte onvoldoende aandacht kunnen geven (en dat daarmee op dit moment de Wet op Passend Onderwijs geen succesverhaal is).

Straks de politici, nu eerst even de leraren zelf. In tijden van grote (steeds grotere) groepen, de heersende ik-cultuur (ook bij ouders), bezuinigingen en voortdurend verder uitkleden van arbeidsvoorwaarden van onderwijzend personeel hebben leraren vaak het gevoel er compleet alleen voor te staan. Iedereen stelt eisen, maar de uitvoering moet op een steeds kleiner budget.
De wijze waarop wetten en regels worden ingevoerd in het onderwijs gaan vaak volledig over de hoofden van de mensen voor de klas. Waar door politici en bestuurders geroepen wordt dat de man/vrouw voor de klas van het grootste belang is voor goed onderwijs, is precies die persoon de laatste die gevraagd wordt mee te denken over het oplossen van heikele vraagstukken. In die situatie is in 2014 de Wet op Passend Onderwijs ingevoerd…. Bureaucratie ten top, geen oor voor waarschuwingen vanaf de werkvloer… Dit even om de achtergrond te schetsen.

Natuurlijk zijn er in de Tweede Kamer stemmen opgegaan, die dingen roepen als dat het zorgelijk is dat passend onderwijs ten koste gaat van de ‘gewone’ leerling (wat is dat dan, een gewone leerling?); D’66 en GroenLinks zijn ‘niet verrast’ en stellen dat Passend Onderwijs heel lang een ‘bestuurlijke aangelegenheid is geweest’ en dat ‘ het onderwijs er te laat bij is betrokken’, zo stelt onderwijsspecialist Paul van Meenen van D’66. Paul wil (let op!) tijdelijk extra geld voor extra scholingsmogelijkheden voor docenten.
CDA-er Michel Rog (oud-voorzitter Onderwijsbond CNV) (let op!) wil minder administratieve last, zodat docenten meer in de klas kunnen zijn.
PVV-er Harm Beertema spreekt van een ‘wake-up-call’ en zegt dat bestuurders er voor moeten zorgen dat het geld besteed wordt aan extra handen in-de-klas.
Karin Vos van de VVD stelt dat het nu nog niet voor 100 % goed kan gaan allemaal (zou ze het rapport hebben gelezen?).
En… ja, dan heb je Loes Ypma van de PvdA nog; zij stelt dat iedere school budget krijgt en er dus extra handen in de klas zouden moeten zijn. Ik kom straks nog even terug op haar voorbeeld….

Geweldige oplossingen allemaal. Of: misschien toch een dikke zwarte stolp over het Binnenhof? Hoe vaak hebben de onderwijsbonden niet geroepen dat het te snel ging en dat de mensen voor de klas te weinig betrokken werden in het proces?
Paul: heb je het rapport gelezen? Wat hebben die mensen-voor-de-klas aan nog meer scholingsmogelijkheden? Waarom noem je niet de echte oplossing?
Beste Michel: docenten zijn in de klas, en in die uren hebben ze amper tijd voor hun ‘administratieve
last’. Dus: jouw oplossing levert voor de leerlingen helemaal nul-komma-nul op. Waarom zwijg je over wat echt nodig is?
Harm, prachtig idee. Maar met die mooie lumpsum-afspraken uit het verleden hebben jullie-in-de-Kamer toch eigenlijk gezegd: zoek het maar uit met de centen, wij bemoeien ons er niet meer mee?
Karin: natuurlijk loopt het nog niet voor 100 %; maar als je het rapport gelezen hebt kun je toch niet stellen dat er al sprake is van 30 %?
Loes, jij stelt het als vraag: er is niet bezuinigd, dus zou er toch budget moeten zijn voor extra handen in de klas? Maar ja: ook voor jou geldt:bemoei je niet met de centen, daar zijn besturen eigen baas over…
En dit zijn dan de onderwijsspecialisten in de Tweede Kamer… Passend Onderwijs gemist…

Toch kan ik het niet laten nog even in te gaan op een concreet voorbeeld dat Loes Ypma te berde gaf, een voorbeeld van die ‘extra handen in de klas’. Ze noemt als voorbeeld ‘een deskundige op het gebied van autisme die achter in de klas meekijkt met de leraar als er een autistisch jongetje of meisje in de klas zit’.
Kijk, dat is nu het niveau van onderwijsspecialisten in de politiek. Dit is wat zij bedoelt met ‘extra handen in de klas’. Dit is DE oplossing voor het realiseren van passend onderwijs: nog meer mensen achter in de klas die meekijken met de leraar….

Alsof de leraar iets heeft aan meekijkers….

’t Wordt wel duidelijk… Aan onderwijsspecialisten in de Tweede Kamer heeft ie al helemaal niets…

Dit bericht is geplaatst in Onderwijs, Politiek, Professie. Bookmark de permalink.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *