Op je 10de naar de brugklas

Schooljournaal publiceerde in het eerste nummer van januari 2016 een artikel onder de titel die ik hier ook gebruikt heb. Het gaat over jonge kinderen die de basisschool zo vlot zijn doorgelopen, dat ze op hun tiende eigenlijk al klaargestoomd zijn (of beter gezegd: zich klaargestoomd hebben) voor het voortgezet onderwijs.

Daar waar er nog steeds basisscholen zijn die het als probleem zien leerlingen vooruit te laten werken (want wat moet er dan nog gedaan worden in groep 8) is hier een poging ondernomen om kinderen vervroegd naar het VO te laten gaan.
Dat gaat daar natuurlijk ook niet zonder slag of stoot, want: wat moet je met zulke jonge kinderen in de brugklas?

Wat ik nu zo mooi vind is dat deze school voor VO (het Odulphuslyceum in Tilburg) een start heeft gemaakt om deze leerlingen níet als probleem te zien maar als uitdaging. Zo maar instromen in de brugklas, dat gaat op die leeftijd nog niet. Je kunt wel gaan werken aan de voorwaarden voor die instroom (wat kunnen ze nog niet wat ze straks wel moeten kunnen), en welke activiteiten passen daar dan bij?

Stel nu eens dat alle leerlingen met potentie, op alle basisscholen, meer op eigen niveau en in eigen tempo de school kunnen doorlopen (misschien zelfs, als dat bij hen past, een klas over kunnen slaan) en dan het geluk treffen dat ze op deze manier het VO eerder binnen kunnen…. Dat zou wel eens een hele groep leerlingen gelukkiger kunnen maken.

Nee, geen dwang… Leerlingen bewijzen zich wel, als ze maar de kans krijgen… En als wij ze de ruimte geven. Niet kijken naar de drempels maar naar kansen van leerlingen. Dan zou onderwijs pas echt passend genoemd mogen worden…

Dit bericht is geplaatst in Onderwijs, Politiek, Professie. Bookmark de permalink.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *